7
HISTORIEK: SITUATIESCHETS - OPRICHTING
A. SITUATIESCHETS VÓÓR DIAM
De Vlaamse Regering besliste op 15 december 2006 (m.b.t. gedwongen invordering van de bijdragen en geldboetes i.v.m. de Vlaamse
zorgverzekering) en op 18 juli 2008 (m.b.t. alle fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen) om over te gaan tot een gecentraliseerde
aanpak bij de aanstelling van gerechtsdeurwaarders.
Vóór 2008 kende de Vlaamse Belastingdienst een veelheid aan aanspreekpunten en werd ze geconfronteerd met verschillen in de
dossierafhandeling, vele communicatiekanalen en vele verschillende manieren van kostenafrekening.
Om de procedure van de gedwongen invordering beter te laten verlopen, werd dan ook gezocht naar een efficiëntere samenwer-
kingsvorm. Het beheer van de dossiers en de gegevensuitwisseling met de gerechtsdeurwaarders moest aanzienlijk verbeterd en
vereenvoudigd worden.
Het was tevens de bedoeling de uniformiteit te verhogen. Tot dan waren immers 124 verschillende gerechtsdeurwaarderskantoren
met de inning bezig, elk met hun eigen manier van werken.
B. OPRICHTING DIAM
Op 28 juni 2010 werd er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen de Vlaamse Belastingdienst (Vlabel) en de Nationale
Kamer van Gerechtsdeurwaarders (NKGB).
Dit akkoord geldt voor de gedwongen invordering van alle fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen in beheer bij Vlabel. Dit betekent
de onroerende voorheffing, de leegstandsheffing, de verkeersbelasting en de invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen
die beheerd worden door de centrale invorderingscel (CIC). Ook alle nieuwe fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen die in de loop van
de uitvoering van de overeenkomst onder het beheer van Vlabel komen, vallen automatisch hieronder.
Op 18 januari 2011 werd ‘de burgerlijke vennootschap onder de vorm van een coöperatieve vennootschap met beperkte
aansprakelijkheid – DIensten Aan de Maatschappij – afgekort DIAM’ boven de doopvont gehouden.